Thursday, November 8, 2012

Basa- Basi Rasa Jiwa(Hatiku bukan pualam)

Assalamualaikum kepada para penuntut ilmu yang cintakan pencerahan, semoga terus sabar dan bersungguh dalam perjalanan mencari ilmuNya.

Kepada ukhti yang dimuliakan Allah, Nor Afiqah Hazwani, luhur budimu dan indah peribadimu selalu aku cemburui lagi aku kagumi.

Diturunkan baginda S.A.W. sebagai penyempurna akhlak manusia, dan aku lihat akhlakmu itu sesuai dengan saranan baginda. Bicaramu tidak pernah menyakitkan, malah sering kali mempesona hati manusia lain. Senyum yang tidak pernah kering dari wajahmu, yang aku yakin tanda zahir tulusnya hatimu. Semoga akhlakmu dapat aku contohi, seperti juga akhlak baginda yang telah memenangi tidak terkira banyaknya jiwa manusia lain.

Aku ini keras orangnya
Tidak pantas aku menyalahkan didikan yang membesarkan aku sejak usia setahun jagung
Melainkan aku sendiri yang perlu mengubah nasibku
Mengubah kerasnya aku

Aku ini keras di luar
Acap kali jika kau menjentik nuraniku
Akan melelehlah air mataku
Sederas sungai yang mengalir di kaki bukit

Maka hari ini semasa aku khusyuk mendengar di dalam sebuah majlis ilmu
Maka sebelum hari ini juga setelah aku melayari sesawang tentang rahsia akhlak terpuji baginda
Ku kira aku ini orang yang merugi
Selayaknya muslimah yang mengharap jannahNya tidak seharusnya kasar, walaupun di luar hanya

Buat Papa yang selalu menjadi mangsa pekertiku yang jelik ini,
Aku sedang mencuba, malahan setiap masa dan ketika aku selalu mencuba,
Untuk melayanimu dengan lemah- lembut
Kesedaranku masih tinggi bahawa kasarku itu melukankanmu
lalu nerakalah tempat anak yang melukakan Papanya

Ya Latif, Yang Maha Lemah Lembut, lembutkanlah hatiku. Aamiin.


No comments:

Post a Comment